Поради психолога

     4.1. Прогнозовані труднощі у виховній роботі вожатого та їх усунення

У виховній діяльності вожатого (вихователя) дитячого оздоровчого закладу мають місце ситуації, які можна спрогнозувати ще до від’їзду у табір. Розглянемо труднощі, виокремленні М.Сисоєвою, як такі, що зустрічаються найчастіше у виховній практиці вожатого.


Прогнозовані труднощі
Вікові особливості
Варіанти вирішення
Молодший вік (6-9 років)
Можуть плакати



Швидка стомлюваність


Дратівливість, туга за домівкою




Безліч питань





Готові пробувати усе на смак


Малята у владі домашніх звичок:
- рано засинають;
- не вміють застеляти постіль;
- розкидають і гублять речі.

Звичка їсти повільно, всухом’ятку




Небезпека травматизму





Втрата інтересу, розсіяна увага


Неуважність, швидке переключення уваги


Копіювання звичок, манери поведінки, лексикона дорослих

Вразливість
Болісно переживають розлуку з родиною


Діти дуже активні



Почуття страху перед невідомістю, боязливість нових обставин, нових людей в оточенні

Допитливість





Підвищений інтерес до усього нового, невідомого

Відсутність навичок самообслуговування






Сімейні звички





Діти демонструють свою сміливість





Велика стомлюваність від одноманітності


Легко відволікаються на будь-який зовнішній подразник

Сліпе наслідування дорослих


Емоційна неврівноваженість
Відвернути увагу цікавими справами, переключити увагу

Потрібно швидше «бігти до фінішу», до результатів у грі, праці

Дати яке-небудь завдання, щоб дитина відчула себе потрібною у даному оточенні


Уважно вислухати і спокійно відповідати, повторюючи стільки разів, скільки необхідно для розуміння

Розповісти дітям про отруйні ягоди, гриби, рослини

Потрібно терпляче привчати до порядку. Проявити особливу увагу ввечері: комусь розповісти казку, комусь заспівати



Стежити за тим, щоб діти з’їдали першу страву. Необхідно звернути увагу на таких дітей і попередити конфліктну ситуацію

Варто уникати надмірних обмежень у дитячій діяльності, заповнюючи життя дітей корисними і потрібними рухами, іграми, змаганнями

Часта зміна видів діяльності



Гра, конкурси, змагання не повинні бути тривалими за часом

Не подавати «дурного»прикладу


З огляду на це, не розповідати казки, історії з поганим кінцем
Середній вік (10-12 років)
Уразливість, підвищена чутливість до несправедливості

Неслухняність, дії «усупереч», постійні суперечки

Паління, гра в карти, спроба спиртного, вживання дорослого лексикона, використання косметики, різноманітні заняття після відбою

Замкнутість, самотність




Поява таємниць: затишні куточки табору, побудова куренів
Полове дозрівання



Прагнення до самостійності


Зовнішній прояв дорослості





Збільшена увага до своїх недоліків



Невгамовна фантазія
Уміти зрозуміти причини. Порівнювати можливості і вимоги

Ставати співучасником, співробітничати

Вести пояснювальну роботу із залученням усіх фахівців; показ кінофільмів



Прагнути переключити увагу, виявити якості, якими підліток міг би пишатися

Знати такі секрети, спільно зберігати їх і розумно використовувати. Проводити ігри з елементами романтики
Підлітковий вік (13-15 років)
Поява кумирів. Конфлікти як з дорослими, так і з однолітками

Замкнутість, агресивність. Чергування поганого і гарного настрою, відхід у себе, життєрадісність і пасивність

Непокора, дії «усупереч», критиканство. Дії випереджають думки

Замкнутість, самотність, надмірна ранимість, дратівливість, інтерес до себе




Надмірна самостійність




Нездійснені мрії
Самоствердження




Розвиток інтересу до протилежної статі, поява нових відчуттів, почуттів, переживань



Прагнення до незалежності, агресивність

Специфічні особливості (прищі, повнота, жирне волосся)





«Звільнення» від батьківської опіки



Мрійливість
Уміння зрозуміти, співробітництво



Пояснити, що це за почуття





Намагатися зрозуміти, допомогти пережити дану ситуацію

В індивідуальній бесіді пояснити, як зробити так, щоб “цього” було менше. У колективній бесіді знаходити кращі якості в таких дітях і виділяти їх

Враховувати це і давати якнайбільше підконтрольної самостійності

Мріяти разом

Немає коментарів:

Дописати коментар