4.1. Прогнозовані труднощі у виховній роботі вожатого та їх усунення
У виховній діяльності вожатого (вихователя) дитячого оздоровчого закладу мають місце ситуації, які можна спрогнозувати ще до від’їзду у табір. Розглянемо труднощі, виокремленні М.Сисоєвою, як такі, що зустрічаються найчастіше у виховній практиці вожатого.
|    Прогнозовані труднощі  |      Вікові особливості  |      Варіанти вирішення  |  ||
|    Молодший вік (6-9   років)  |  ||||
|    Можуть   плакати Швидка   стомлюваність Дратівливість,   туга за домівкою Безліч   питань Готові   пробувати усе на смак Малята   у владі домашніх звичок: -   рано засинають; -   не вміють застеляти постіль; -   розкидають і гублять речі. Звичка   їсти повільно, всухом’ятку Небезпека   травматизму Втрата   інтересу, розсіяна увага Неуважність,   швидке переключення уваги Копіювання   звичок, манери поведінки, лексикона дорослих Вразливість  |      Болісно   переживають розлуку з родиною Діти   дуже активні Почуття   страху перед невідомістю, боязливість нових обставин, нових людей в оточенні Допитливість Підвищений   інтерес до усього нового, невідомого Відсутність   навичок самообслуговування Сімейні   звички Діти   демонструють свою сміливість Велика   стомлюваність від одноманітності Легко   відволікаються на будь-який зовнішній подразник Сліпе   наслідування дорослих Емоційна   неврівноваженість  |      Відвернути   увагу цікавими справами, переключити увагу Потрібно   швидше «бігти до фінішу», до результатів у грі, праці Дати   яке-небудь завдання, щоб дитина відчула себе потрібною у даному оточенні Уважно   вислухати і спокійно відповідати, повторюючи стільки разів, скільки необхідно   для розуміння Розповісти   дітям про отруйні ягоди, гриби, рослини Потрібно   терпляче привчати до порядку. Проявити особливу увагу ввечері: комусь   розповісти казку, комусь заспівати Стежити   за тим, щоб діти з’їдали першу страву. Необхідно звернути увагу на таких   дітей і попередити конфліктну ситуацію Варто   уникати надмірних обмежень у дитячій діяльності, заповнюючи життя дітей   корисними і потрібними рухами, іграми, змаганнями Часта   зміна видів діяльності Гра,   конкурси, змагання не повинні бути тривалими за часом Не   подавати «дурного»прикладу З   огляду на це, не розповідати казки, історії з поганим кінцем  |  ||
|    Середній вік (10-12   років)  |  ||||
|    Уразливість,   підвищена чутливість до несправедливості Неслухняність,   дії «усупереч», постійні суперечки Паління,   гра в карти, спроба спиртного, вживання дорослого лексикона, використання   косметики, різноманітні заняття після відбою Замкнутість,   самотність Поява   таємниць: затишні куточки табору, побудова куренів  |      Полове   дозрівання Прагнення   до самостійності Зовнішній   прояв дорослості Збільшена   увага до своїх недоліків Невгамовна   фантазія  |      Уміти   зрозуміти причини. Порівнювати можливості і вимоги Ставати   співучасником, співробітничати Вести   пояснювальну роботу із залученням усіх фахівців; показ кінофільмів Прагнути   переключити увагу, виявити якості, якими підліток міг би пишатися Знати   такі секрети, спільно зберігати їх і розумно використовувати. Проводити ігри   з елементами романтики  |  ||
|    Підлітковий вік   (13-15 років)  |  ||||
|    Поява   кумирів. Конфлікти як з дорослими, так і з однолітками Замкнутість,   агресивність. Чергування поганого і гарного настрою, відхід у себе,   життєрадісність і пасивність Непокора,   дії «усупереч», критиканство. Дії випереджають думки Замкнутість,   самотність, надмірна ранимість, дратівливість, інтерес до себе Надмірна   самостійність Нездійснені   мрії  |      Самоствердження Розвиток   інтересу до протилежної статі, поява нових відчуттів, почуттів, переживань Прагнення   до незалежності, агресивність Специфічні   особливості (прищі, повнота, жирне волосся) «Звільнення»   від батьківської опіки Мрійливість  |      Уміння   зрозуміти, співробітництво Пояснити,   що це за почуття Намагатися   зрозуміти, допомогти пережити дану ситуацію В   індивідуальній бесіді пояснити, як зробити так, щоб “цього” було менше. У   колективній бесіді знаходити кращі якості в таких дітях і виділяти їх Враховувати   це і давати якнайбільше підконтрольної самостійності Мріяти   разом  |  ||
Немає коментарів:
Дописати коментар