4.1. Прогнозовані труднощі у виховній роботі вожатого та їх усунення
У виховній діяльності вожатого (вихователя) дитячого оздоровчого закладу мають місце ситуації, які можна спрогнозувати ще до від’їзду у табір. Розглянемо труднощі, виокремленні М.Сисоєвою, як такі, що зустрічаються найчастіше у виховній практиці вожатого.
Прогнозовані труднощі | Вікові особливості | Варіанти вирішення | ||
Молодший вік (6-9 років) | ||||
Можуть плакати Швидка стомлюваність Дратівливість, туга за домівкою Безліч питань Готові пробувати усе на смак Малята у владі домашніх звичок: - рано засинають; - не вміють застеляти постіль; - розкидають і гублять речі. Звичка їсти повільно, всухом’ятку Небезпека травматизму Втрата інтересу, розсіяна увага Неуважність, швидке переключення уваги Копіювання звичок, манери поведінки, лексикона дорослих Вразливість | Болісно переживають розлуку з родиною Діти дуже активні Почуття страху перед невідомістю, боязливість нових обставин, нових людей в оточенні Допитливість Підвищений інтерес до усього нового, невідомого Відсутність навичок самообслуговування Сімейні звички Діти демонструють свою сміливість Велика стомлюваність від одноманітності Легко відволікаються на будь-який зовнішній подразник Сліпе наслідування дорослих Емоційна неврівноваженість | Відвернути увагу цікавими справами, переключити увагу Потрібно швидше «бігти до фінішу», до результатів у грі, праці Дати яке-небудь завдання, щоб дитина відчула себе потрібною у даному оточенні Уважно вислухати і спокійно відповідати, повторюючи стільки разів, скільки необхідно для розуміння Розповісти дітям про отруйні ягоди, гриби, рослини Потрібно терпляче привчати до порядку. Проявити особливу увагу ввечері: комусь розповісти казку, комусь заспівати Стежити за тим, щоб діти з’їдали першу страву. Необхідно звернути увагу на таких дітей і попередити конфліктну ситуацію Варто уникати надмірних обмежень у дитячій діяльності, заповнюючи життя дітей корисними і потрібними рухами, іграми, змаганнями Часта зміна видів діяльності Гра, конкурси, змагання не повинні бути тривалими за часом Не подавати «дурного»прикладу З огляду на це, не розповідати казки, історії з поганим кінцем | ||
Середній вік (10-12 років) | ||||
Уразливість, підвищена чутливість до несправедливості Неслухняність, дії «усупереч», постійні суперечки Паління, гра в карти, спроба спиртного, вживання дорослого лексикона, використання косметики, різноманітні заняття після відбою Замкнутість, самотність Поява таємниць: затишні куточки табору, побудова куренів | Полове дозрівання Прагнення до самостійності Зовнішній прояв дорослості Збільшена увага до своїх недоліків Невгамовна фантазія | Уміти зрозуміти причини. Порівнювати можливості і вимоги Ставати співучасником, співробітничати Вести пояснювальну роботу із залученням усіх фахівців; показ кінофільмів Прагнути переключити увагу, виявити якості, якими підліток міг би пишатися Знати такі секрети, спільно зберігати їх і розумно використовувати. Проводити ігри з елементами романтики | ||
Підлітковий вік (13-15 років) | ||||
Поява кумирів. Конфлікти як з дорослими, так і з однолітками Замкнутість, агресивність. Чергування поганого і гарного настрою, відхід у себе, життєрадісність і пасивність Непокора, дії «усупереч», критиканство. Дії випереджають думки Замкнутість, самотність, надмірна ранимість, дратівливість, інтерес до себе Надмірна самостійність Нездійснені мрії | Самоствердження Розвиток інтересу до протилежної статі, поява нових відчуттів, почуттів, переживань Прагнення до незалежності, агресивність Специфічні особливості (прищі, повнота, жирне волосся) «Звільнення» від батьківської опіки Мрійливість | Уміння зрозуміти, співробітництво Пояснити, що це за почуття Намагатися зрозуміти, допомогти пережити дану ситуацію В індивідуальній бесіді пояснити, як зробити так, щоб “цього” було менше. У колективній бесіді знаходити кращі якості в таких дітях і виділяти їх Враховувати це і давати якнайбільше підконтрольної самостійності Мріяти разом |
Немає коментарів:
Дописати коментар