ЗНАЄМО – ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ – ДІЗНАЛИСЯ (З-Х-Д схема) 
(опис вправи) 
В основу вправи
покладено таблицю, що заповнюється на класній дошці або на великому аркуші
паперу вчителем разом з учнями.
 
  
Що ми знаємо?
 
  
Що хочемо дізнатися?
 
  
Про що дізналися?
 
  
  
 
  
 
  
 
  
Заповнення цієї таблиці дає можливість 
o          вчителю: оцінити навчальні потреби учнів, їх попередні знання 
o          учням: навчатися активно і більш зацікавлено; пригадувати те, що вони вже знають; вчитися формулювати запитання; формувати нові знання. 
1. Попросіть учнів заповнити першу колонку у своїх зошитах, записуючи, що вони знають з цієї теми. 
2. Накресліть таблицю на дошці і заповніть її разом із усім класом, формулюючи і коректуючи думки учнів. 
3. Попросіть учнів сформулювати запитання, які вони мають з цієї теми, на які б вони хотіли знайти відповідь. Якщо потрібно, вчитель може стимулювати власним прикладом і поставити свої запитання. 
4. Запишіть запитання в другій стовпчик таблиці. 
5. Подальша робота може здійснюватись  різними шляхами: читання підручника, слухання доповіді, дослідження тощо, але важливо, щоб учні у всіх формах навчання шукали відповіді на свої запитання. 
6. Обговорення результатів. Учні спочатку повідомляють про те, на які запитання вони знайшли відповіді і записують це у стовпчик «Що ми дізналися?» 
7. Потім вони відмічають ті нові думки (ідеї, знання, результати), які вони не очікували і на які не ставили запитання. Все це записується у третій стовпчик. 
8. Після цього можна попросити учнів сформулювати нові запитання до цих думок і дописати їх у другій стовпчик. 
9. Запитання, на які в процесі роботи не було знайдено відповіді, можуть стати предметом для індивідуальної творчої домашньої роботи – пошук відповіді в додатковій літературі або в Інтернеті. Наприклад, в темі «Підсумки Другої світовій війни» таким запитанням може бути: «Чи виплачували країни, що  програли війну репарації?» Відповідь на це запитання відсутня в підручниках, але запитання виникає в зв’язку з вивченням причин післявоєнного «економічного дива» в Німеччині, Японії тощо. 
Цю стратегію можна також використовувати задля структуризації цілого уроку або теми. 
Цю вправу можна почати виконувати перед вивченням теми, продовжувати під час роботи над темою і використати її при завершенні теми. 
 За матеріалами е-довідника
Приклади таблиць
Що ми знаємо? 
 | 
  
Що хочемо дізнатися? 
 | 
  
Про що дізналися? 
 | 
 
Заповнення цієї таблиці дає можливість
o          вчителю: оцінити навчальні потреби учнів, їх попередні знання
o          учням: навчатися активно і більш зацікавлено; пригадувати те, що вони вже знають; вчитися формулювати запитання; формувати нові знання.
1. Попросіть учнів заповнити першу колонку у своїх зошитах, записуючи, що вони знають з цієї теми.
2. Накресліть таблицю на дошці і заповніть її разом із усім класом, формулюючи і коректуючи думки учнів.
3. Попросіть учнів сформулювати запитання, які вони мають з цієї теми, на які б вони хотіли знайти відповідь. Якщо потрібно, вчитель може стимулювати власним прикладом і поставити свої запитання.
4. Запишіть запитання в другій стовпчик таблиці.
5. Подальша робота може здійснюватись  різними шляхами: читання підручника, слухання доповіді, дослідження тощо, але важливо, щоб учні у всіх формах навчання шукали відповіді на свої запитання.
6. Обговорення результатів. Учні спочатку повідомляють про те, на які запитання вони знайшли відповіді і записують це у стовпчик «Що ми дізналися?»
7. Потім вони відмічають ті нові думки (ідеї, знання, результати), які вони не очікували і на які не ставили запитання. Все це записується у третій стовпчик.
8. Після цього можна попросити учнів сформулювати нові запитання до цих думок і дописати їх у другій стовпчик.
9. Запитання, на які в процесі роботи не було знайдено відповіді, можуть стати предметом для індивідуальної творчої домашньої роботи – пошук відповіді в додатковій літературі або в Інтернеті. Наприклад, в темі «Підсумки Другої світовій війни» таким запитанням може бути: «Чи виплачували країни, що  програли війну репарації?» Відповідь на це запитання відсутня в підручниках, але запитання виникає в зв’язку з вивченням причин післявоєнного «економічного дива» в Німеччині, Японії тощо.
Цю стратегію можна також використовувати задля структуризації цілого уроку або теми.
Цю вправу можна почати виконувати перед вивченням теми, продовжувати під час роботи над темою і використати її при завершенні теми. 
 За матеріалами е-довідника
Що ми   
Знаємо   
про традиції святкування  
Нового року 
 | 
  
Що ми   
Хочемо знати   
про традиції святкування  
Нового року 
 | 
  
Що ми  
Дізналися   
про традиції святкування  
Нового року 
 | 
 
(приклади
  відповідей) 
• На Новий рік ми ставимо ялинку 
 До нас приходить Дід Мороз 
 | 
  
(приклади
  відповідей) 
Чому в США  до дітей приходить Санта Клаус? 
 | 
  
З-Х-Я-Д
Яких я знаю птахів 
 | 
  
Я хочу дізнатися чим вони відрізняються 
 | 
  
Як я про це можу дізнатися 
 | 
  
Про що я дізнався 
 | 
 
[Можливі
  відповіді учнів] 
·        
  Місцеві птахи 
·        
  Птахи зоопарку 
·        
  Домашні птахи 
 | 
  
[Можливі
  відповіді учнів] 
·        
  Розміром 
·        
  Умовами проживання 
·        
  Харчуванням 
·        
    
 | 
  
[Можливі відповіді учнів] 
·        
  Знайти інформацію в енциклопедії 
 | 
  
[Можливі відповіді учнів] 
·        
  Види птахів 
·        
  Характеристика стаями 
 | 
 
Впишіть в таблицю що ви знаєте про часи окупації на Донбасі.
Що ми знаємо? 
 | 
Що хочемо дізнатися? 
 | 
Про що дізналися? 
 | 
Під час війни Донбас був окупований німцями 
Люди голодували 
 | 
Коли звільнили Донбас 
 | 
Проект "Пасха"
ЗНАЄМО – ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ – ДІЗНАЛИСЯ (З-Х-Д схема)
ЩО МИ ЗНАЄМО ПРО СВЯТО ВЕЛИКОДНЯ? 
 | 
  
ЩО ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ ПРО СВЯТО ВЕЛИКОДНЯ? 
 | 
  
ПРО ЩО ДІЗНАЛИСЯ? 
 | 
 
Друге велике християнське
  свято. 
 | 
  
Чому воно
  святкується щороку у інший день? 
 | 
  
Дізнаємося більше про нашу школу
З-Х-Я-Д
Для обговорення всім класом
Що я знаю  про мою школу 
 | 
  
Що люди хочуть дізнатися ще
  про мою школу  
 | 
  
Як я про це можу дізнатися  
 | 
  
Про що я дізнався  
 | 
 
[Можливі
  відповіді учнів] 
·        
  Де знаходиться мій клас? 
·        
  Хто у нас директор школи? 
 | 
  
[Можливі
  відповіді учнів] 
·        
  Де знаходиться бібліотека, спортзал? 
·        
  Які у нас ще будуть вчителі? 
·        
  Як записатися у гуртки? 
·        
  Як і де у нас готують їжу? Де годують? 
 | 
  
[Можливі
  відповіді учнів] 
·        
  Подивитися план школи 
·        
  Запитати інших учнів у дворі школи 
·        
  Поговорити з учителями 
 | 
  
[Можливі
  відповіді учнів] 
·        
  Де знаходяться інші кабінети та класи 
·        
  Які у нас кухарі та буфетниці 
·        
  Які різні у нас є вчителі 
 | 
 
1       Що б ви хотіли дізнатися
про кабінети, інші приміщення та вчителів і інших працівників школи? 
[Можливі відповіді
учнів]
·        
Де вони навчатимуться
·        
Які класи ще навчаються у школі
·        
Які у інших учнів улюблені уроки
·        
Які ще є працівники у школі.
·        
Чи подобаються їм ця робота 
·        
Чому те, що вони роблять таке важливе для
школи
2       Що робить написані тексти
такими захоплюючими для читання?
[Можливі
відповіді учнів]
·        
Немає помилок
·        
Чітке, зрозуміле написання
·        
Багато різних дій і подій
·        
Цікаво написано
3       Що роблять письменники
для того, щоб створювати цікаві тексти?
[Можливі
відповіді учнів]
·        
Мають цікаву ідею, про що писати
·        
Запитують інших людей, чи їм цікаво читати
написане ними
·        
Викидають (виключають) все, що написане
нецікаво
·        
Переглядають написане декілька разів 
·        
Перевіряють, чи всі речення повні
Індивідуальні
учнівські висновки
1        Як ви будете писати те, що будуть читати інші
люди? 
[Можливі
відповіді учнів]
- Іноді я роблю начерк до початку.
 - Я пишу спочатку чернетку.
 - Я читаю спочатку все моїй мамі, та вона допомагає
     мені написати краще.
 - Я прошу мого друга прочитати все, що я написав і
     перевірити, бо він пише грамотно.
 - Я іноді малюю спеціальні малюнки, щоб ілюструвати
     розповідь.
 - Я іноді набираю текст на комп’ютері.
 
2       В чому ви вправні при
написанні текстів?
[Можливі
відповіді учнів]
·        
Вірно розставляю знаки пунктуації та
правильно вживаю великі букви
·        
Добре малюю ілюстрації
3       В чому ви хотіли б бути
кращими при написанні текстів?
[Можливі
відповіді учнів]
- Писати довгі тексти
 - Розказувати більш цікаві історії
 - Писати грамотніше
 



Немає коментарів:
Дописати коментар